Prezentarea CCD
CASA CORPULUI DIDACTIC HUNEDOARA
Trăim într-o lume dinamică, în care cunoștințele
sunt un bun prețios, dar în care, totodată, rezultatele
învățării devin perisabile, astfel încât
învățarea a devenit permanentă.
Cel care, prin natura profesiei sale, îi învață pe
ceilalți - educatorul - se află el însuși în
situația de învățare permanentă sau de
,,învățare pe parcursul întregii vieți'',
cunoscută în întreaga lume civilizată ca ,,lifelong
learning'' (LLL).
Casa Corpului Didactic Hunedoara reprezintă, din această
perspectivă, principalul organizator și furnizor de formare
continuă pentru personalul din învățământul
preuniversitar hunedorean.
Scurt istoric
În forme care conservă una sau alta din funciile și menirea
actualei Case a Corpului Didactic, pot fi reținute o serie de momente
istorice care au menținut ideea unei modalități permanente
de sprijin a personalului didactic, de facilitare a accesului la informare,
perfecționare, și ,,schimb de experiență''
în rândul educatorilor și profesorilor.
În evoluția instituției actuale se pot menționa
următoarele momente:
- 1969 propunere de înființare a Caselor Corpului Didactic cu
ocazia Conferinței Naționale a Cadrelor Didactice;
- 1971 înființarea Casei Corpului Didactic, instituție cu
caracter metodic, științific, cultural și educativ pentru
personalul didactic din învățământul preuniversitar;
Regulamentul de organizare și funcționare prin adresa MÎ
nr. 10.937 din 1971;
- 1986 desființarea CCD Hunedoara, asemenea celorlalte instituții
similare din țară;
- 1990 reînființarea caselor corpului didactic; acestea
își reiau activitatea ca instituții județene de resurse,
inovație și expertiză, promotoare ale mișcării pentru
reformă, centre de documentare și informare, de perfecționare
și dezvoltare profesională. Reînființarea CCD Hunedoara
s-a realizat în baza deciziei Primăriei Județului Hunedoara
Nr. 139/6.6.1990 și decizia ISJ Hunedoara Nr. 9867/1990. Casa Corpului
Didactic Hunedoara a găzduit laboratorul OSP (Orientare Școlară
și Profesională), ulterior CJAPP (Centrul Județean de
Asistență Psihopedagogică), transformat în actualul CJRAE
(Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională - 2008).
Casa Corpului Didactic Hunedoara, cu sediul în municipiul Deva,
strada George Barițiu, nr. 2, este astăzi o instituție
modernă având ca obiectiv principal formarea continuă a
personalului din învățământul preuniversitar
hunedorean prin programe de formare continuă, activități cu
caracter științific, metodic și cultural, în conformitate
cu prevederile art. 244 alin. (1) și (4) din Legea nr. 1/2011.
Misiunea
Misiunea casei corpului didactic este de a promova inovația și
reforma în educație, de a asigura cadrul pentru dezvoltarea
personală și profesională a personalului din
învățământul preuniversitar, în corelație
cu standardele profesionale pentru profesiunea didactică, standardele de
calitate și competențele profesionale, precum și în
conformitate cu politicile și strategiile naționale în
domeniul educației.
Casa Corpului Didactic Hunedoara este instituție cu personalitate
juridică, cu sediu, patrimoniu, siglă și sigiliu proprii,
subordonată metodologic Direcției Generale
Învățământ Preuniversitar - Direcția Formare
Continuă din cadrul Ministerului Educației, iar pe
plan local este coordonată și controlată de Inspectoratul
Școlar Județean Hunedoara.
Funcțiile
Funcțiile casei corpului didactic sunt:
a) organizator și furnizor de programe de formare continuă pentru
personalul didactic, de conducere, îndrumare și control, precum
și pentru personalul didactic auxiliar din
învățământul preuniversitar în limba
română, în limbile moderne predate în sistemul de
învățământ preuniversitar românesc, în
limbile minorităților naționale, în județele
în care funcționează forme de
învățământ în limbile minorităților,
conform art. 45 alin. (10) din Legea nr. 1/2011;
b) centru de resurse, de inovație și de expertiză în
formarea continuă a personalului didactic, didactic auxiliar și
a managerilor educaționali;
c) centru de informare-documentare și consultanță pentru
personalul din învățământul preuniversitar;
d) centru de inițiere și organizare de activități
științifice, metodice și culturale;
e) editare și difuzare de carte și publicații în domeniul
educației;
f) consiliere în managementul proceselor de dezvoltare personală
și organizațională;
g) centru metodologic pentru responsabili cu formarea continuă,
bibliotecari, documentariști, profesori documentariști/
responsabili ai centrelor de documentare și informare, laboranți,
pedagogi școlari, informaticieni din
învățământul preuniversitar;
h) marketing educațional: analiza nevoilor de formare, definirea
produselor și serviciilor oferite, oferta de programe de formare
continuă, promovarea și furnizarea acestora;
i) bancă de date pentru resursele umane cu statut de formator în
domeniile curriculum, evaluare, management etc., inspectori școlari,
responsabili cu formarea continuă, profesori documentariști,
mentori de dezvoltare profesională, bibliotecari, laboranți,
pedagogi școlari, informaticieni, profesori asociați,
consultanți, experți;
j) centru de inițiere și derulare de parteneriate în scopul
implementării de proiecte educaționale la nivel local, regional,
național și internațional;
k) centru de organizare a activităților de petrecere a timpului
liber, excursii tematice, școli de vară, festivități
jubiliare pentru instituții/personalități, reuniuni
tradiționale de ziua învățătorului, ziua
copilului etc., club al cadrelor didactice care să prilejuiască
întâlniri, schimburi de opinii;
l) centru comunitar de învățare permanentă pentru
personalul didactic și didactic auxiliar din
învățământul preuniversitar, la nivel județean,
organizat conform art. 343 alin. (2) din Legea nr. 1/2011;
m) centru de evaluare acreditat pentru identificarea, evaluarea și
recunoașterea rezultatelor învățării nonformale
și informale pentru personalul didactic și didactic auxiliar,
precum și pentru personalul de conducere, de îndrumare și
control din învățământul preuniversitar,
la nivel județean, conform art. 346 și 348 din Legea nr. 1/2011.
Evaluarea și recunoașterea rezultatelor învățării
nonformale și informale pentru personalul didactic și didactic
auxiliar, precum și pentru personalul de conducere, de îndrumare
și control din învățământul preuniversitar, la
nivel județean, se realizează pe baza metodologiei elaborate de
Ministerul Educației conform art. 345 alin. (4) din
Legea nr. 1/2011;
n) centru cu atribuții de constituire și, respectiv, coordonare ale
funcționării corpului de mentori, la nivel județean.
Prin programele de formare continuă și prin activitățile
specifice desfășurate și promovate printr-o ofertă
generoasă și orientată pe nevoile reale ale personalului din
învățământul preuniversitar din județ, CCD
Hunedoara susține reforma, inițiativa, creativitatea, calitatea
și dimensiunea europeană a educației.
Programele sunt concepute și susținute de personalul cu
experiență și expertiză în domeniul formării
adulților - profesori metodiști, și personal atras, formatori,
cadre didactice universitare, responsabili de proiecte și programe de
formare acreditate la nivel național, specialiști, alți
furnizori de formare, parteneri interni și externi.
Domenii, activități
Formare continuă
♦ CCD Hunedoara propune spre avizare ME Oferta de formare continuă (FC) anuală;
♦ organizează programe de formare continuă;
♦ propune spre acreditare programe de FC;
♦ efectuează evaluarea și certificarea competențelor dobândite;
♦ monitorizează impactul programelor de FC derulate;
♦ organizează programe de formare la distanță.
Activități metodice, științifice și culturale
♦ CCD Hunedoara organizează activități metodice, simpozioane,
conferințe, colocvii, sesiuni de comunicări, focus-grupuri, mese rotunde, concursuri etc.;
♦ organizează expoziții de carte, de pictură, de sculptură,
de fotografie ale cadrelor didactice, evenimente aniversare, cercuri tematice (de lectură, de științe);
♦ asigură consultanță în vederea completării portofoliului de educație permanentă.
Informare, documentare, consultanță
♦ echipa CCD Hunedoara informează permanent personalul din județ asupra oportunităților de formare continuă;
♦ asigură accesul la resursele educaționale din bibliotecă (20.000 de volume);
♦ oferă consultanță pentru unități de învățământ din județ pentru amenajarea și dotarea CDI;
♦ elaborează portofolii tematice cu resurse educaționale;
♦ oferă consultanță în vederea dezvoltării profesionale a personalului din județ;
♦ CCD Hunedoara acordă asistență metodologică și logistică.
Creare/completare/ actualizarea bazelor de date:
♦ resurse umane: formatori, responsabili cu formarea continuă, mentori de
dezvoltare profesională, bibliotecari, profesori documentariști/
responsabili CDI, informaticieni, inspectori școlari, cadre didactice
autori de carte; parteneri educaționali; beneficiari ai programelor de formare;
Editare/multiplicare și difuzare de carte, publicații, resurse
educaționale:
♦ editare/elaborare de carte, reviste, buletine informative, ghiduri și
caiete metodice, studii, publicații electronice, auxiliare didactice pe diferite suporturi etc.;
♦ difuzare de resurse educaționale;
♦ realizarea de site-uri educaționale.
Marketing educațional publicitate / diseminare:
♦ CCD efectuează analize de nevoi (ANF) pentru formarea continuă;
♦ promovează resursele educaționale: oferta de formare continuă,
alte oportunități de dezvoltare profesională, rezultate ale
proiectelor educaționale etc.;
♦ promovează inovația și creativitatea în educație.
Parteneriate educaționale
♦ CCD inițiază și derulează parteneriate în scopul
implementării de proiecte educaționale la nivel local, regional,
național și internațional; organizează activități
de petrecere a timpului liber: excursii tematice, școli de vară,
festivități reuniuni, cluburi ale cadrelor didactice etc
Obiective țintă
În anul școlar curent, Casa Corpului Didactic Hunedoara își propune:
♦ Crearea unui mediu instituțional favorabil afirmării și
susținerii carierei și formării continue a personalului
didactic și auxiliar din învățământul
preuniversitar hunedorean;
♦ Diversificarea Ofertei de formare și asigurarea coerenței și
calității acesteia, în corelație cu dinamica nevoilor de
formare și cu provocările realității școlare;
♦ Sprijinirea personalului în dobândirea, acumularea,
recunoașterea și echivalarea rezultatelor învățării
în credite profesionale transferabile (CPT);
♦ Acreditarea de noi programe de formare pentru cadre didactice și
manageri școlari;
♦ Creșterea rolului rețelei județene de centre de documentare
și informare (CDI);
♦ Accentuarea dimensiunii IT în formarea continuă a cadrelor
didactice și în lucrul la clasă, indiferent de specialitate;
♦ Extinderea parteneriatului cu comunitatea locală, unități
școlare, ONG-uri, universități, colaboratori etc.
♦ Accesarea de proiecte cu finanțare nerambursabilă.